Rollen som servicetekniker er under udvikling

Serviceteknikere har altid spillet en vigtig rolle, når det kommer til produktion. Hvis produktionen stopper – grundet maskinfejl eller andre problemer – bliver der tilkaldt en servicetekniker, der skal identificere og ordne problemet, så produktionen hurtigt kan komme op at køre igen.

Den traditionelle tilgang til service og support – break-and-fix tilgangen – kan have svært ved at følge med nutidens krav. Sidste år var alle vidne til, at der kan ske uforudsigelige ting. Her skal produktioner være udstyret til at fortsætte uhindret.

Det kan man opnå ved at skifte den traditionelle tilgang ud med en mere forbyggende tilgang. Denne indebærer overvågning af oppetid og andre proaktive kvalitetsforbedringer. En tilgang som fremtidens servicetekniker spiller en fundamental rolle i, forklarer Eddie Storan, Head of Global Service hos Domino Printing Sciences.

 

OEE betyder alting

Mere end nogensinde før bliver der fokuseret på, hvor vigtigt det er at optimere oppetiden ved at kigge på den samlede effektivitet af udstyret (OEE) på produktionslinjen. Hvis OEE er høj, er der plads til, at producenter kan udsættes for pludselige ændringer uden at skulle være bekymret for, at deres udstyr ikke virker eller pludselig går ned.

Det overordnede output i en produktion er afhængig af alle dele på en produktionslinje inklusiv kodning og mærkningsudstyr. Man bør derfor være sikker på, at alle dele kører så effektivt som muligt. Dette reducerer nemlig risikoen for, at der opstår problemer, der ultimativt kan stoppe hele produktionen.

Lad os tage kodning og mærkning som et eksempel; en defekt printer kan stå i vejen for, at produkterne kommer ud ad fabriksdøren, da kodning & mærkning er et lovkrav. Oversete printerfejl kan derfor føre til signifikant spild i produktionen og potentielt til tilbagekaldelse af produkter og store bøder. Derfor skal printerfejl opdages tidligt.

I takt med at fokus på at have en høj OEE er øget, er det samtidig vigtigt, at kodning og mærkningsudstyr ikke blot repareres så hurtigt og effektivt som muligt, når skaden er sket. Men i stedet skal fremtidens serviceteknikere fokusere på at hjælpe producenter med at optimere deres produktionslinje ved at sikre, at små ændringer i ydeevnen bliver opdaget og ordnet, før det bliver et større problem.

 

Servicetekniker

Industri 4.0

De seneste år er mange virksomheder begyndt at omfavne digitaliseringen og optimeringen af teknologier i forbindelse med Industri 4.0. Dette inkluderer blandt andet automatisering og Cloud tilgængelighed samt tilføjelsen af sensorer til overvågning af produktionslinjen og strømlining af produktionen. Implementeringen af den nye teknologi gør det muligt at anvende produktionsdata til at levere skræddersyet løsninger til producenter.

 

Forbundet services og optimerede teknikker

Grundet udbredelsen af sensorer i produktionsmiljøer, findes der nu nemlig forbedret produktionsdata. Dette er nøglen til overgangen fra den traditionelle break-and-fix tilgang til den nyere proaktive tilgang, som producenter kræver. Denne tilgang, hvori kundedata og teknisk ekspertise flyder sammen, er den drivende kraft i udviklingen af fremtidens servicetekniker.

Cloud Data kan bruges til at observere funktionaliteten af en maskine i realtid og identificere, når en produktionslinje ikke yder med topkapacitet. Serviceteknikeren kan dermed agere proaktivt og advare producenten. Det forhindrer nedbrud, minimerer nedetid, øger produktiviteten og hjælper med at overholde produktionsplanen. Er der tale om en kritisk linje, kan operatøren skrue op for en anden, ikke-kritisk linje, og den samlede performance vil ikke blive påvirket.

AR løsninger gør det muligt at yde fjern-assistance og -hjælp. Dette omfatter blandt andet installationer og servicekontrol samt træning i manglende kompetencer. Dette forbedrer serviceydelsen, sparer tid og minimerer nedetiden.

Ved at sammenkoble historiske data med data i realtid kan man planlægge scenarier og simuleringer, der giver indsigt i yderligere værdiskabende services, der optimerer produktionens OEE. Herunder identificering af områder, hvor der kan implementeres forbedringer eller bygges omkostningsmodeller, der kan identificere yderligere forbedringsområder.

 

En troværdig rådgiver

Traditionelt har serviceteknikere spillet en stor rolle i at få produktionslinjen op at køre igen efter et nedbrud. Men den mest fundamentale ændring i serviceteknikerens rolle vil vi se tage afsæt i producenternes øget fokus på en høj OEE og produktivitet.

I fremtiden vil serviceteknikere kunne udnytte indsigten i data fra produktionslinjen til at rådgive sine kunder. Den nye datadrevet servicetekniker vil være i stand til at identificere og ordne maskinfejl, før det skaber problemer på produktionslinjen, og potentielt før producenten overhovedet opdager, at der er et problem. Teknikeren vil altså være i stand til at bygge bro mellem kundens tekniske viden og tilbyde løsninger, der proaktivt kan øge kvaliteten og OEE.

Nogle af de ting, som en servicetekniker vil kigge på, er, om linjen producerer det optimale antal enheder, om udstyret indikerer, at der er en højere fejlrate eller om systemet er kalibreret til at udføre præcis kodning og mærkning. Med andre ord så vil fremtidens servicetekniker være i stand til mere end at sikre, at udstyret virker eller at printeren er tilgængelig. Teknikeren vil også fokusere på at sikre, at udstyret bliver ved med at fungere optimalt.

 

Eksempler på datadrevet, resultatorienteret service

I et nyligt eksempel, hvor denne rådgivende tilgang anvendes af Domino, afslørede kundens årlige servicedata, at 12 ud af 22 forskellige problemer var forårsaget af mangel på makeup. Efter at have analyseret dataene kunne Domino rådgive kunden til at installere lysfyr, der kunne overvåge makeupniveauet og alarmere operatøren, når niveauet var ved at være for lavt. Implementeringen af denne løsning alene hjalp med at minimere 60 % af fejlene.

En anden årlig rapport viste, at årsagen til 70% af alle tilkaldeservices ikke skyldtes maskinfejl. Men det var mere simple årsager såsom kalibrering eller slid. Ved at allokere et budget til serviceaftaler og tilbyde fjerntræning til operatørerne har kunden nu kapacitet og kompetencer til at løse disse problemer selv.

Ovenstående er eksempler på en datadrevet, resultatorienteret tilgang anvendt af Dominos serviceteknikere til at supportere kunderne.

 

Nye evner

Lige såvel, som hele industrien er på en rejse mod digitalisering, er dagens serviceteknikere det samme. Fremtidens servicetekniker vil besidde en bred vifte af kompetencer såsom teknisk viden og ekspertise såvel som evner og viden inden for face-to-face rådgivning og fjernrådgivning samt forståelse af analysedata.

Flere førende forhandlere af kodning- og mærkningsudstyr er allerede i gang med at tilbyde ekstra træning af en bred vifte af færdigheder og kompetencer. Dette sker via en etablering af interne træningsakademier og forbedring af færdigheder som en integreret del af jobbet. Ydermere ses der en ændring i tankegangen hos fremtidens servicetekniker; Fra at fokusere på den indledende træning til at fokusere på en kontinuerlig læring, der er baseret på den individuelle løsning, den enkelte producent kræver.

Den hurtige udvikling hos moderne produktionslinjer er kun gået hurtigere grundet omstændighederne ved COVID-19 pandemien. Det seneste år er der blevet igangsat nye tiltag. Disse gør brug af virtuel service og support samt fjerntræning og installationer. Og det er meget sandsynligt, at virksomheder vil fortsætte med at være del af den nye digitale verden.

I denne nye digitale verden vil fremtidens servicetekniker fungere som en form for intellektuel kapital, der fokuserer på datadrevet beslutninger og kundens resultater. Nok vil de ikke besøge kunden i samme grad, som de plejer, og det vil kræve en anderledes tankegang og andre kompetencer i kundesupport. Men deres tekniske ekspertise, kombineret med evnen til at fortolke og agerer på historiske såvel som data i realtid, vil skabe en samarbejdsmodel, der kan realisere en høj OEE. Herunder vil spild blive minimeret, ydeevne og profit optimeret og moderne produktionslinjer vil være sikre på at være udstyret til at håndtere selv de værste omstændigheder.

 

Læs original tekst (Eng.) her

Flere nyheder

Sælger I emballage eller emballerede produkter? Ny lov om emballagekrav trådt i kraft 1. april 2024.
Læs mere om lanceringen af Loftware Cloud og find ud af, hvordan du får adgang til alle fordelene
Vidste du, at der er kommet nye lovkrav til mærkning på vinetiketter i december 2023? Bliv klogere her

Gå ikke glip af vigtig information!

Tilmeld dig vores Tech News, og lad os holde dig opdateret på de seneste nyheder, kampagner og arrangementer hos Domino Systems.

Du kan læse om vores persondata politik her