Er I begyndt at tænke på fremtidens relevans af 2D-koder?

Der er ingen vej uden om fordelene og relevansen af 2D-koder – lige fra produktion, logistik og sporbarhed, detailhandel og forbrugerbevidsthed. Hvis du endnu ikke har tænkt over den rolle, 2D-koder kan have i din virksomhed, er det tid til at begynde nu – dine konkurrenter bevæger sig sandsynligvis allerede i denne retning. Bliv klogere på fordelene og relevansen ad 2D-koder i nedenstående blogindlæg.

 

Datomærkning, dynamisk prissætning og 2D-koder er med til at bekæmpe madspild i detailhandlen

På globalt plan producerer vi mad nok til at brødføde 10 billioner mennesker, men alligevel er der mennesker, der sulter. Hvert år bliver cirka 931 millioner tons mad smidt ud efter produktion og forarbejdning; af dette kommer 569 millioner tons (61%) fra husholdninger, og 118 millioner tons (13%) kommer fra detailhandel.

En reduktion af madspild, er nøglen til en bæredygtig udvikling og bekæmpelsen af klimaforandringer. Derfor er et af FN’s verdensmål at halvere mængden af madspild inden udgangen af 2030 – men at nå dette mål vil kræve betydelige tiltag på alle niveauer i værdikæden.

I følgende blogindlæg vil der blive vendt, hvordan 2D-koder kan komme til at spille en stor rolle i bekæmpelsen af madspild på detail- og forbruger niveau. Blandt andet fordi 2D-koderne kan indlejre relevant information om blandt andet lokation og holdbarhedsdato.

 

 

Sådan optimerer du lagerstyringen ved hjælp af 2D-koder

2D-koder hjælper brands med at få dybere indsigt i deres produkter og forbedre kundeoplevelsen ved at tilbyde mere information om varer og tjenester. Men fordelene ved 2D-koder stopper ikke her.

Unikke og batch-specifikke 2D-koder kan indeholde information, der knytter fysiske produkter til deres forsyningskæder. Dette muliggør, at brands kan indsamle og dele data, spore produkter og håndtere tilbagekaldelser mere effektivt.

Mens andre forbindelsesteknologier, herunder RFID-tags, kan tilbyde mange af de samme fordele, er 2D-koder en af de mest praktiske løsninger, der er tilgængelige i dag. At skabe og printe 2D-koder er billigt og nemt, og den nødvendige teknologi til scanning og adgang til data er bredt tilgængelig og vel etableret.

I detailhandlen kan indkodningen af produktets udløbsdato i 2D-koderne bidrage til at optimere lagerstyringen. Dette giver detailhandlere mulighed for at overvåge mængden af salgbare varer både på butiksgulvet og i lageret og fjerne varer fra hylderne, der er for gamle.

Lagerstyring kan være kompleks og tidskrævende, men med 2D-koder kan processen gøres hurtigere og mere effektivt. Desuden giver det virksomheder mulighed for dynamisk at justere prisen på specifikke produkt-batches. Det uddyber vi nærmere i nedenstående afsnit.

 

Hvad er dynamisk prissætning?

Dynamisk prissætning er en strategi, som man bruger i detailhandlen, der går ud på at imødekomme prisudviklingen på markedet. Strategien kalder man også for ’algoritmeprissætning’, da man anvender en algoritme til at beregne prisen for et produkt eller en service.

Dynamisk prissætning anvendes ofte inden for e-handel, hvor virksomheder sænker priserne, når efterspørgslen er lav, og hæver priserne, når efterspørgslen er høj. Det kan også bruges til at lokke forbrugerne til at købe produkter eller tjenester, de har set, men ikke købt, ved at anvende en prisnedsættelse for at fremme salget.

I butikker, hvor 2D-koder bruges til lagerstyring og ved kassen (POS), kan dynamiske prissystemer anvendes til at opfordre forbrugerne til at købe produkter, der nærmer sig udløbsdatoen. Mens en almindelig lineær stregkode kun tillader et POS-system at hente en universel produktkode (UPC), kan en 2D-kode linke til meget mere detaljeret produktinformation, hvilket giver detailhandlere mulighed for at justere priserne for specifikke produkt-batches.

At inkludere batch-specifikke data inden for scanningsbare POS-koder muliggør, at detailhandlere kan opdatere priserne for bestemte batches for at fremme salget. Dette skaber en win-win situation med hensyn til både bæredygtighed og profitabilitet – Detailhandlere reducerer madspild ved at sælge produkterne i stedet for at kassere dem, samtidig med at de øger fortjenstmargenerne.

I de senere år har flere detailhandlere – såsom Woolworths i Australien og Meny i Norge og Danmark – afprøvet dynamiske prissætningsmodeller ved hjælp af 2D-koder med datoer på egne mærkevarer. Tredjepartsudbydere er også begyndt at tilbyde dynamisk prissætningsinfrastruktur, herunder hyldeforklæder og POS-systemer.

 

Hvad får forbrugeren ud af det?

At inkludere yderligere information i 2D-koder kan også gavne forbrugerne. Med dynamiske prissætningsmodeller, som dem beskrevet ovenfor, kan de drage fordel af mere konkurrencedygtige priser og nyde rabatter på varer med en reduceret holdbarhed.

Derudover tyder forskning på, at forbrugerne bliver mere åbne over for idéen om at scanne 2D-koder for at få adgang til produktinformation. En nyt studie fra Cornell University undersøgte erstatningen af datomærkning på mælk med scannebare QR-koder, der ville give en bedst-før-dato, når de blev scannet med en smartphone. I løbet af det to måneder lange studie købte over 60% af kunderne mælk med QR-koder i stedet for den traditionelle bedst-før-dato. Læs mere om studiet.

2D-koder på produkter åbner også op for muligheder inden for avancerede internetdrevet applikationer og integration i intelligente hjemmesystemer. Smart-køleskabe og personlige assistenter, der er udstyret med teknologi til at hente oplysninger fra scannebare 2D-koder eller direkte fra forhandlerens indkøbsdata, kan bruge disse data til at generere lister over husholdningsinventar, oprette måltidsplaner og give råd til at reducere madspild.

Ovenstående lyder måske som fremtiden, men store innovative Tech-virksomheder leverer allerede smart-home-systemer til at hjælpe forbrugerne med at bekæmpe madspild. I 2019 lancerede Samsung Family Hub et indbygget kamera, designet til at opfange bedst-før-datoen fra friske råvarer og rådgive, når maden nærmer sig udløbsdatoen.

 

Fremtiden er her

 

Vi er stolte partnere i GS1, hvor standarder, forbrugersikkerhed og bæredygtighed er i højsædet, og vi yder professionel vejledningen herom. Kontakt os venligst for at få mere at vide og tal med en af vores dygtige konsulenter om den rette løsning til dine specifikke behov. Hos Domino Systems er vi dedikerede til at hjælpe brands med at forberede sig på en fremtid, hvor alle produkter og al emballage er udstyret med en 2D-kode.

 

 

Læs original tekst (Eng.) her.

 

Flere nyheder

Mx-Serien automatiserer jeres kodning og mærkning og giver forbedret synlighed i forsyningskæden. Læs her
Sælger I emballage eller emballerede produkter? Ny lov om emballagekrav trådt i kraft 1. april 2024.
Læs mere om lanceringen af Loftware Cloud og find ud af, hvordan du får adgang til alle fordelene

Gå ikke glip af vigtig information!

Tilmeld dig vores Tech News, og lad os holde dig opdateret på de seneste nyheder, kampagner og arrangementer hos Domino Systems.

Du kan læse om vores persondata politik her